RESEPI MASAKAN BAGI PELAJAR YANG TINGGAL DI HOSTEL ATAU LUAR KAMPUS.


Saya merupakan bekas graduan diploma dari Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI) yang terletak di Tanjung Malim, Perak. Sebagai seorang pelajar yang mempunyai kelas selama 5 hari seminggu, saya tidak dapat berulang alik dari rumah ke universiti kerana rumah saya terletak di Puchong, Selangor Oleh kerana itu, saya terpaksa tinggal di asrama luar kampus. Saya menghadapi banyak kesukaran ketika berada di Taman Bahtera. Misalnya, dalam bab makanan saya hanya boleh makan sekali sehari kerana tiada banyak gerai yang dibuka di Kawasan tersebut dan ianya lebih teruk sekiranya tiba cuti semester. Daripada empat gerai makanan, hanya satu yang terbuka. Itu juga akan dibuka pada sebelah petang. Saya boleh mengambil bas dan pergi ke Pintu Timur di mana terdapat lebih banyak gerai tetapi berapa lama seseorang itu boleh bertahan dengan makan makanan dari gerai serta tidak lupa akan kos pembelian makanan tersebut.
Oleh itu, saya memutuskan untuk belajar cara memasak sendiri. Sekiranya anda seorang pelajar, tinggal di sebuah asrama dan menghadapi masalah yang sama seperti yang saya telah mengalami, anda boleh menggunakan beberapa resipi mudah untuk anda memasak pada bila-bila masa yang anda mahu. Yang pertama ialah kari cendawan. Apabila disebut kari cendawan, mungkin ianya agak aneh untuk kedengaran tetapi percayalah, rasanya lebih baik daripada makanan yang dapat anda beli dari gerai-gerai.

Bahan-bahan (2 orang)

1. Satu pek cendawan yang anda suka
2. Mana-mana jenama serbuk kari
3. 2 bawang merah kecil dihiris dengan halus
4. 3 hingga 4 ulas bawang putih (mengikut kesukaan anda)
5. Garam secukup rasa.

Pertama sekali, cuci cendawan dan potongnya dalam hirisan secara nipis dan panjang. Selepas memotong, masukkannya ke dalam mangkuk. Kemudian, kupas bawang putih serta bawang merah ikut kesukaan anda dan letakkannya di tepi. Sediakan kuali dan panaskannya dengan api sederhana yang rendah. Setelah kuali dipanaskan, letakkan tangan anda di atas kuali dan kira berapa lama anda boleh tahan panas. Jika anda boleh menahan kebahangan lebih daripada sepuluh saat, tambah minyak ke dalam kuali. Kemudian, masukkan bawang putih, diikuti dengan bawang merah ke dalam kuali. Goreng sehingga bawang putih berubah menjadi warna coklat keemasan. Kemudian masukkan serbuk kari tetapi tidak terlalu banyak supaya ianya tidak menjadi pahit. Campurkannya dengan baik dan tambah air dalam 500ml. Biarkannya mendidih. Setelah air mula mendidih, tambahkan dalam cendawan dan biarnya masak selama kira-kira 15 minit. Jika kari kelihatannya tebal atau rasa pahit, tambahkan sedikit lagi air. Sebaik sahaja mereka mula mendidih, masukkan garam mengikut rasa anda. Kacau dan rasa. Jika ianya tidak mempunyai sebarang rasa maka tambah sedikit garam dan biarkan ia mendidih selama 5 minit lagi. Kemudian anda boleh keluar dari dapur dan menikmati kari anda dengan nasi ataupun roti.


Selain itu, lagi satu masakan yang senang dibuat adalah lain akan dikenali sebagai 'Lempeng' dan ia adalah sebuah hidangan yang menggunakan hanya 3 bahan masakan.

Bahan-bahan
Tepung serba guna (seberapa banyak yang anda suka)
Air suam
Garam secukup rasa

Untuk bermula dengan hidangan ini, anda perlu mendapatkan mangkuk besar yang boleh mengaduk campuran. Kemudian masukkan tepung serba guna ke dalam mangkuk tersebut. Masukkan secubit garam mengikuti kecukupannya untuk tepung serba guna yang anda telah masukkan dalam mangkuk tersebut, diikuti oleh secawan air suam. Tuang air sedikit demi sedikit. Kacau semasa anda menuangkan air supaya anda tahu bila untuk menghentikan penuangan air. Campurkan sehingga campuran tersebut tidak terlalu berair dan tidak terlalu tebal dan tanpa kepekatan dalamnya. Kemudian panaskan kuali, tambahkan sedikit minyak dan gunakan senduk untuk tuangkan sesudu campuran ke dalam kuali apabila dipanaskan. Putarkan setiap 3 hingga 5 minit supaya anda tidak membakarnya. Sebaik sahaja anda selesai menggoreng, anda boleh menjamunya dengan susu pekat atau dengan the.

Sumber Gambar: Google Image


Dengan dua resipi masakan yang diberi, saya harap ia memudahkan anda. Anda boleh memasak makanan anda sekarang daripada membeli makanan dari gerai.

Sekian, terima kasih.

Comments