PENGALAMAN KU DI UPSI


Saya merupakan seorang graduan diploma dari UPSI. Saya ​​tidak tahu apa yang saya harus mengharapkan kerana satu-satunya perkara yang bermain di fikiran saya adalah bahawa saya akan berjauhan dengan keluarga saya. Pada mulanya, ianya begitu susah untuk saya menyesuaikan diri dengan persekitaran kerana saya dibesarkan di sebuah bandar di mana saya tidak pernah mengalami sebarang kesusahan. Saya menangis setiap malam kerana terlalu merindukan ahli keluarga saya. Walau bagaimanapun, saya berjaya melalui malam-malam tersebut bersama dengan rakan sebilik saya yang juga menjadi rakan sekelas saya untuk setiap subjek. Selepas itu, saya lebih melibatkan diri dalam aktiviti-aktiviti yang dianjurkan oleh pihak universiti dan kolej. Melalui ini, saya dapat membiasakan diri dengan setiap sudut universiti. 

Tidak melupakan juga para pensyarah yang sangat membantu apabila menerangkan keraguan kami mengenai nota atau apa yang diajar. Ini telah membantu saya untuk mendapat keputusan yang cemerlang dalam pelajaran saya sepanjang masa saya berada di UPSI. Selain itu, terdapat juga pelbagai kemudahan di UPSI untuk kegunaan pelajar. Sebagai contoh, perkhidmatan bas ulang-alik disediakan untuk para pelajar supaya ianya mudah untuk mereka mengembara di sekitar kampus di mana ia dijadualkan setiap setengah jam. Perkhidmatan bas juga disediakan pada hujung minggu untuk para pelajar untuk bersiar-siar di sekitar pasar malam. Sejurus itu, terdapat juga kemudahan gimnasium and kolam renang di UPSI.

Sumber Gambar: Google Images

Sumber Gambar: Google Images
Tiada sebarang caj dikenakan terhadap pelajar universiti yang ingin menggunakan fasilitasi tersebut. Ianya juga terbuka kepada orang awam sekiranya mereka ingin untuk bermandi-manda di kolam renang UPSI pada hujung minggu. Pelanggan awam akan dikenakan caj untuk kemasukkan, namun, cajnya tidak begitu tinggi di mana orang dewasa hanya perlu membuat bayaran sebanyak RM10 manakala RM5 untuk kanak-kanak. Terdapat banyak lagi pengalaman yang saya alami semasa saya di UPSI namun masa tidak mengizinkan saya untuk menerangkannya secara lebih lanjut. Akhir sekali, saya telah berjaya melanjutkan pelajaran ke Universiti Putra Malaysia (UPM) yang dikenali sebagai Universiti Pertanian Malaysia pada suatu masa dahulu. Saya berharap akan dapat berkongsi pengalaman saya di UPM pula pada masa akan datang nanti. Sekian daripada saya. Terima kasih.

Comments

  1. Assalamualaikum. saya nak tanya. kalau lepasan spm boileh tak nak ambik degree terus. kalau UPSI ada tawarkan apa apa, boleh tak inform. saya agak berminat

    ReplyDelete

Post a Comment